تبلیغات
یا ابا صالح المهدی ادرکنی - آیا داستان جزیره ی خضرا واقعی است؟
یا ابا صالح المهدی ادرکنی
اندکی صبر، سحر نزدیک است ...

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

← تبلیغات

آیا داستان جزیره ی خضرا واقعی است؟

داستان جزیره خضرا حكایت از آ ن می كندكه: زین الدین على بن فاضل مازندرانى، در سال 690 هجرى به اقیانوس اطلس سفركرده واز سرزمین بربر، سه روز با كشتى در دل اقیانوس رفته، تا به جزایر روافض جزیره هاى شیعیان رسیده است. در آن جا اطلاع یافته كه جزیره اى به نام "جزیره خضراء وجود دارد كه فرزندان حضرت ولى عصر(ع) در آن زندگى می كنند. چهل روز در آن جا اقامت كرده وسرانجام پس از چهل روز، هفت كشتى مواد غذایى از جزیره خضراء به این جزیره آمده است. ناخداى كشتى اورا با نام ونام پدر صداكرده وگفته مشخصات تو را به من گفته اند واجازه دادندكه تو را به جزیره خضراء ببرم. او را به جزیره خضرا برد ه ا ند. پس از 16 روز دریانوردى، سرانجام به آب هاى سفید رسیده اند 0 ناخدا توضیح داده كه این آب ها، چون جزیره را احاطه كرده است، كشتى دشمنان هرگز نمی تواند از آن بگذرد وبه بركت حضرت ولى عصر(ع) در آن آب ما فرق می شود. آن ها به جزیره خضراء رسیده، جمعیت انبوهى را با بهترین لباس ووضع مشاهده كرده، شهرى بسیار آباد با درختان سرسبز وانواع میوه ها وبازارهاى بسیار و ساختمان هاى مجلل از سنگهاى شفاف وخام دیده است 0 شخصى به نام سید شمس الدین "كه او را نوه پنجم حضرت ولى عصر(ع) معرفى می كنند، متصدى تعلیم، تربیت واداره آن جاست واو نائب خاص حضرت در آن جریره است ومستقیما ا ز امام فرمان می گیرد 0 وى حضرت را نمی بیند، بلكه صبح هر جمعه، نامه اى به خط امام (ع) در نقطه معینى گذاشته می شود ودر آن، اوامر آن حضرت و آن چه مورد نیاز "سید شمس الدین(ع) تا هفته آینده خواهد بود، مندرج می باشد. على بن فاضل، هیجده روز در آن جزیره اقامت نموده واز محضر جناب سید شمس الدین " خوشه ها چیده، وپس از هیجده روز، به او دستور رسیده كه به وطن خود بازگردد. "على بن فاضل، آن چه را كه از محضر جناب سید شمس الدین " استفاده كرده، دركتابى به نام "الفوائد الشمسیه "گرد آورده و مشروح تشرف خود را به چند نفر از علماى بزرگ عصر خود بازگوكرده است. فضل بن یحیى طیبى " نویسنده قرن هفتم، در سال 99 6هجرى، مشروح داستان را از زبان شخص "على بن فاضل " درحله شنیده و آن را دركتابى به نام الجزیرة الخضراء"گردآورده است. این داستان به طوركامل دركتاب بحارالانوارج 52، صفحات 159 تا 174 آمده است. علاوه بر على بن فاضل،ابن انبارى " نیز داستان جزیره خضراء را نقل كرده است كه دركتاب بحارالانوارج 53، صفحات 213 تا 221 آمده است. در دو داستان على بن فاضل مازندرانى و ابن انبارى نقاط مشترك بسیارى به چشم می خورد. واما داستان جزیره خضراء

از هفتصد سال پیش به این طرف، در برخى ازكتاب ها راه یافته است و از همان زمان تاكنون، دو دیدگاه درباره آن مطرح بوده است: یكى، دیدگاه افرادى كه این داستان را پذیرفته اند و دیگرى، دیدگاهى است كه این داستان را ساختگى و افسانه می دانند. به تازگى دو ادعاى جدید نیز بر آن ها اضافه شده است 0 آن دو ادعا این است كه:1. بر اساس بعضى نشانه ها، احتمالا جزیره خضراء، همان منطقه مثلث برمودا است. 2. بشقاب پرنده ها در اختیار ساكنان جریره خضراء امام زمان (ع) و فرزندانش است. این دو ادعا را ناجى نجار" در كتاب خود آورده است تقریباً همه عالمان شیعى، روایت جریره خضراء را ساختگى می دانند و این ساختگى بودن را در دو جهت می توان دید: یكى زنجیره حدیث و راویان، دیگرى محتواى آن. وقتى اصلِ جزیره خضراء، یك افسانه وداستان ساختگى شد، دو ادعاى دیگر )جریره خضراء همان مثلث برمودا است وبشقاب پرنده ها در اختیار ساكنان جریره خضرا است( همه باطل وخیالى می شود.

ادله كسانى كه جزیره خضراء را پذیرفته اند این است كه علماى بسیارى از قبیل شهید اول، محقق كركى، علامه مجلسى، مقدس اردبیلى، شیخ حر عاملى، وحید بهبهانى، بحرالعلوم، قاضى نورالله شوشترى، میرزا عبدالله اصفهانى، میرزاى نورى و این داستان را دركتاب خود آورده، یا به آن استناد كرد ه اند.

و اما ادله كسانى كه این داستان را افسانه می دانند، این است كه:

داستان از جهت سند ومتن صحیح نیست، تناقضاتى در داستان است كه راه حلى براى آن ها نیست، در آن سخن از تحریف قرآن آمده است. روایاتى كه داد بر وجود فرزند براى حضرت است قابل اعتماد نیست وبسیارى مطالب دیگركه در جاى خود به طوركامل بحث شده است.

آیت الله ابراهیم امینى دركتاب دادگسترجهان می نویسد: داستان جزیره خضراء شبیه افسانه ورمان است زیرا: اولا سند معتبر وقابل اعتمادى ندارد داستان از یك كتاب خطى ناشناخته، نقل شده ومرحوم مجلسى هم درباره اش می نویسد: چون من داستان را دركتاب هاى معتبر نیافتم، باب جداگانه اى را به آن اختصاص دادم

ثانیاً در متن داستان تناقضاتی دیده می شود ثالثا در آن به تحریف قرآن تصریح شده كه قابل قبول نیست و مورد انكار شدید علماى اسلام است. رابعاً موضوع اباحه خمس در این داستان مطرح شده ومورد تأیید قرارگرفته كه آن هم از نظر فقها مردود است. علاوه بر آیت الله امینى، آیا ت عظام، علامه شیخ محمدتقى شوشترى، علامه حسن زاده آملى، محمدباقر بهبودى، شیخ آغابزرگ تهرانى، شیخ جعفركاشف الغطاء و... نیز داستان جریره خضراء را خیالى می دانند(1)مطالبى را نیزكه ناجى نجَار" در خصوص مثلث برمودا و نیز بشقاب پرنده هاگفته اند مستند به نوشته هاى دقیق علمی وتحقیقى نیست، بلكه بیش تر آن ها بر اساس خبرهایى است كه رادیو لندن و یا روزنامه و مجله ها- خصوصاً روزنامه جمهوریت عراق گزارش كرده اند.(2) علاقمندان براى مطالعه داستان جریره خضراء، و دیدگاه هاى موافقان و مخالفان، می توانند

درباره وبلاگ

مسایل مذهبی -آثار ذکر خدا-عالم برزخ-و.. تصاویر مذهبی ودانلود مذهبی

Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگین

مدیر وبلاگ : مجتبی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • برای سلامتی آقا امام زمان (عج)صلوات بفرستید.






نویسندگان

← تبلیغات

!----www.bahar22.com---->


کد شمارش معکوس سال نو

>

دریافت كد بازی آنلاین تصادفی


** **





Powered by WebGozar

خدمات وبلاگ نویسان-بهاربیست

مرجع کد آهنگ

http://www2.khanwars.ir/?recruit=1H76726